J. Hugo Aronson

Från Södra Säm i Sverige till guvernör i Montana USA

”The Galloping Swede”.

Hugo Aronson - The Galloping Swede

Guvernör John Hugo Aronson, en republikan från Cut Bank, född den 1 september  1891 i Södra Säm, Västergötlands län.

J. Hugo Aronson, kanske mer känd som ”Den galopperande svensken” i  Montana. 1911 emigrerade Hugo till USA, där han reste runt i ett stort antal stater och arbetade med olika ströjobb. Han bosatte sig slutligen i Sunburst, Montana och blev etablerad i oljerigg-verksamheten. Aronson kom in i politiken som rådman  i Cut Bank stadsfullmäktige, en position han hade från 1934 till 1938.

Hugo_Aronson_and_President_Eisenhower_1954

J. Hugo Aronson and President Eisenhower in 1954

Han har också tjänstgjort som ledamot i representanthuset i Montana mellan 1939 och 1944. Han blev medlem i staten Montana’s senat från 1945 till 1952. Aronson blev vald till guvernör i en folkomröstning den 4 november 1952.
Han omvaldes för en andra mandatperiod 1956. Under hans regeringstid ombildades det statliga skogsbrukskontoret och en bensinskatt infördes för att bekosta motorvägen. Han införde ett reformprogram för fångar och ett lagstiftande råd bildades.

Hugo_Aronson_and_President_Nixon_1969

J. Hugo Aronson and President Nixon in 1969

1968 tjänstgjorde Hugo som hedersmedlem i den statliga kampanjen för  Richard Nixon presidentkandidat.
Guvernör J. Hugo Aronson avled den 25 februari 1978 och begravdes i Pleasant View Cemetery i Davenport, Washington

Hugo-Aronson-and-Matildha

J. Hugo och Matilda gifte sig i Paris den 3 Juni 1919.

Efter 17 års lyckligt äktenskap avled Matilda hastigt i cancer den 1 mars   1936 i Paris.

Hugo-Aronson-and-Rosie

J. Hugo och Rose   Myrtle gifte sig 9 september 1944 i Minneapolis.

Rose dog den 25 February 1968.
Hugo  dog den 25 februari 1978

Byggde tre egna städer

” Jag hade ett jobb med att riva en maskinaffärsbyggnad som blåst ned av  stormen i Sunburst. Medan jag höll på att göra detta fick jag idén, att med  några andra män bygga en egen stad eller ett läger. Vi fann en plats omkring 17 mil norr om Shelby och kallade den Oil Mont – ”Oil” efter oljefälten och ”Mont”  efter bergen.

Jag skötte det mesta av mina affärer därute, och jag byggde mitt eget hem där. Så småningom kom andra affärer till – en butik, bilverkstad,  bensinstation. Under dessa förbudsdagar kom   mängder av sprit ner från Kanada av självständiga utövare utan licens-förmån  eller pass.

När olja upptäcktes på Pondora-fältet, nio mil väster om Conrad   1927 eller 1928, startade jag mitt andra läger och kallade det Galoppstaden   efter mitt smeknamn, Den galopperande svensken. Jag fick tag på en av mina gamla vänner, William Coony, som var USA:s postinspektör i Montana och sade honom, att jag skulle vilja ha en stad kallad Gallop City. Han sade, att han inte trodde att det fanns någon annan stad i Montana med det namnet, så han trodde det skulle gå bra.

Jag fraktade post dit ut från Conrad för en hel del av folket.  Jag hade ett kontor där och ett i Oilmont. Vi startade den första matserveringen där. Matilda köpte specerierna och skötte dem, men hade kokerskor och medarbetare, ty vi utspisade omkring 125 man vid varje måltid. Det var en väldig rush.

Detta stora uppsving varade i omkring tre år, och 1931 flyttade vi  tillbaka till Oilmont. Olje- och gasaktivitet var på väg norr om Cut Bank och jag byggde en mängd torn i det området. Jag grundade en liten stad 4 1/2 mil från Cut Bank kallad Santa Rita.
Alla undrade varför en svensk ville ge en stad det namnet. Det hände sig så, att jag var med i styrelsen för Santa Rita Oil & Gas Company, som arbetade på det fältet och det föreföll logiskt att kalla denna tredje stad Santa Rita.  Att bygga mina egna städer i Amerika var på sätt och vis en extra upplevelse för mig.
Det gav mig mycken tillfredsställelse att se, att jag här i Amerika kunde praktisera idéer som jag   fått genom mina många erfarenheter. Av mina oljefältserfarenheter tycktes det vara mycket naturligt att bygga läger eller städer nära borr- och utvecklingsarbetena. Just liksom idén att flytta oljetorn på dockor fungerade,  så klaffade också idén att bygga några små städer för mig.”

Oil Derrick

 

Hugo uppfann ett sätt att transportera oljeborrtorn vilket gjorde att man slapp det tidsödande arbetet att först demontera och sedan montera dem igen.

Källor:
Utdrag ur Gällstad och Vegbyortens Hembygdsföreningars   bok ”J. Hugo Aronson – Torparpojken från Getavad som blev guvernör i USA”
Sobel, Robert, och John Raimo, eds. Biographical Directory of the   Governors of the United States, 1789-1978, Vol. 3, Westport, Conn.; Meckler   Books, 1978. 4 vols.
Fotografierna är hämtade från boken The Galloping Swede